Muziek van Paul Merkus |
|
|||
|
Dit opus 79 ben ik begonnen voor piano solo naar aanleiding van een improvisatie waarbij ik probeerde zo lang mogelijk eenzelfde noot te herhalen. Al doende onstond het idee om een soort regendruppelprélude te schijven, net zoals Chopin dat heeft gedaan. Toch was ik tegen het einde van het schrijfproces niet gelukkig met de oorspronkelijk gekozen naam "Gouttes de pluie". Bovendien had het stuk ook een lyrisch middendeel gekregen, als contrast tegen het alsmaar doorgaande geklop. Vandaar het idee om de naam om te gooien en de zich herhalende noten niet te beschouwen als regendruppels, maar als hartslagen. En dan horen we het hart kloppen, soms vol verwachting en groeiende opwinding en soms met een dreigende spanning. Het lyrische middendeel is uiteraard een uitdrukking van een hartstochtelijk verlangen. Vandaar de naam "Cœur Battant", kloppend hart. Nadat ik de gelukkige eigenaar was geworden van StaffPad opende er zich een nieuwe wereld aan mogelijkheden en kon ik er ook een versie voor orkest gaan maken. Hoewel ik natuurlijk geen orkest tot mijn beschikking heb, kon ik met StaffPad toch een orchestratie maken en heb ik daarmee mijn eerste stuk voor orkest geschreven. Overigens is deze "orchestratie" ook een "arrangement" en bevat het veel meer noten dan het origineel. Het lyrische middendeel wat in het origineel zo pianistisch door middel van gebroken akkoorden was gerealiseerd werd aan de combinatie fluit & harp toegewezen, en de beantwoording met het serene koraal is toebedeeld aan drie Franse hoorns en een trombone. In de reprise komen geleidelijk aan steeds meer instrumenten erbij en wordt toegewerkt naar een climax in de slotmaat. De orkestbezetting is fluit, drie hoorns, trombone, harp en strijkorkest (eerste viool, tweede viool, altviool, cello en contrabas). De gebruikte Staffpad rendering instrumenten zijn Berlin Windwoods, Berlin Strings, de gebruikte koperblazers en de harp zijn standaard (stock sounds). |