![]() |
![]() |
|||
Muziek van Paul Merkus |
|
|||
|
op.54 no.1 Nocturne Naar aanleiding van een vraag van pianiste Alison ben ik weer een stuk voor piano solo gaan schrijven,
waarbij ik me dit keer niet hoefde af te vragen of ik het zelf pianotechnisch wel aankon. Toch blijft dat altijd wel meespelen.
Ik had Alison gevraagd of ze liever kruizen dan mollen had, en ze had een voorkeur voor kruizen, vandaar de toonsoort F# mineur.
Het stuk begint met een kort thema waarna snel een soort doorwerking volgt met allerlei gebroken akkoorden. Deze zijn geïnspireerd op
de Canto Ostinato van Simeon ten Holt, een stuk voor vier pianisten waar we tegelijkertijd aan bezig waren. op.54 no.2 Intermezzo Terwijl ik enige tijd bezig was aan de nocturne voor Alison werd een bevriende collega plots getroffen door een zorgwekkende ziekte. Dit was de aanleiding voor het plotse ontstaan van het Intermezzo in C#m, tonaal materiaal waar ik toch net volop mee bezig was. Deze korte Intermezzo begint met teneergeslagenheid ("depresso") vol mokerslagen, gevolgd door een lieflijke mijmering ("meditazione") om vervolgens in woede te ontsteken ("arrabbiatamente"), waarna het met enige berusting ("rassegnazione") afsluit. Als tekst bij de laatste twee maten zou passen: "Nou, dan moet het zo maar zijn". op.54 no.3 Quarantino Nadat deze twee delen waren ontstaan was er natuurlijk de vraag of ze nog gevolgd zouden gaan worden door een derde (snel en en uitbundig) deel, teneinde een soort driedelige sonate te vormen (snel - langzaam - snel). Gelukkig is de bevriende collega haar ziekte goed te boven gekomen en was haar veertigste verjaardag als mijlpaal een mooie aanleiding om een snel en uitbundig derde deel van precies veertig maten toe te voegen, getiteld "Quarantino". Nooit eerder bevatte een Spheren compositie zoveel staccato noten! op.54 no.4 Nocturne Vele jaren later heb ik de Nocturne voor piano bewerkt voor symfonieorkest. De gebroken akkoorden van de linkerhand zijn nu overgenomen door de harp. Het middendeel met de knipoog naar de Chopin prelude is een fraaie cello-solo geworden. Helaas liep die door tot een lage B die een cello niet kan en moest de contrabas inspringen voor deze speciale noot. op.54 no.5 Intermezzo Ook het Intermezzo, met de speciale betekenis vanwege de ziekte van de (inmiddels op 52-jarige leeftijd overleden) vriendin, heb ik bewerkt voor symfonieorkest. Eerst alleen strijkers, daarna fluit en harp en tenslotte ook trombones voor het fellere slot. op.54 no.6 Quarantino De bewerking van het Quarantino is niet voor symfonieorkest, maar voor melodisch slagwerk (marimba, vibrafoon en xylofoon) en houtblazers. Aanvankelijk speels en vrolijk met vooral de xylofoon, aansluitend overgenomen door de houtblazers en tenslotte allen samen. op.54 no.7 Sinfonietta De combinatie van de drie bewerkingen vormen samen een kleine driedelige symfonie voor orkest. |