Muziek van Paul Merkus |
|
|||
|
Het opus 59 is een drieluik voor piano solo is ontstaan naar aanleiding van het overlijden van mijn schoonmoeder. op.59 nr.1 Intermezzo Tijdens de afscheidsviering in de kerk heeft het eerste deel, het "Intermezzo" geklonken, tussen twee persoonlijke lezingen in. Het stuk ademt de meditatieve sfeer die past bij een afscheid waar treurnis niet overheerst en symboliseert hoe ik een en ander ervaren heb. Na een voorspel van liggende akkoorden op de eerste regel bloeit de melodie langzaam op. Na de tweede regel fungeren de volgende vier maten
als een soort tussenspel en vormen ze een aanloop naar een iets langer opbloeien van de zo karakteristieke melodie.
Maar niet voor lang, er komt een einde aan, de melodie komt tot rust in verschillende fasen, de slotcadens wordt zes maal herhaald, maar wel
steeds in iets andere variatie. Eerst achteloos, dan iets krachtiger, dan gewoontjes, dan vredig en voldaan, dan treurig en tenslotte berustend. op.59 nr.2 Consolation Verderop in de dienst was er opnieuw ruimte voor een piano-intermezzo, maar dat heb ik ingevuld door een improvisatie: ik heb mijn hart aan het woord gelaten,
hoewel ik had van tevoren een 'kiem' had bedacht van een achttal maten. En het werkte in de zin dat de situatie me inspiratie gaf en er iets muzikaals gebeurde. op.59 nr.3 Enjouement Een paar dagen later bleek de inspiratie nog steeds niet op en volgde er nog een derde deel in dit drieluik, een extra deel met alweer wat meer leven,
wat meer omspelingen en lichtvoetigheid. Dat is ook de reden voor de titel "Enjouement", wat zoveel betekent als speelsigheid. In de context van de
ander twee delen van dit drieluik staat dit voor "het leven gaat weer door, en dat is mooi". Alledrie de delen uit dit opus ademen de karakteristieke sfeer ("spheer"), immers heb ik getracht dicht bij mezelf te blijven en te schrijven
wat in me opkwam, al improviserend. In die zin zijn het ook haast impromptus, waargaven van hoe ik aan de piano omging met de situatie. |