Muziek van Paul Merkus |
|
|||
|
op.64 no.1 Pièce Blanche Het stuk getiteld "Pièce Blanche" is voor piano solo. Pianotechnisch is het bijzondere aan dit stuk is dat er uitsluitend gebruik gemaakt wordt van witte toetsen op het pianoklavier (geen zwarte toetsen en dus geen kruizen en geen mollen in de bladmuziek). Vandaar ook de titel en daardoor ook de toonsoort van de natuurlijke Am toonladder. Door deze mezelf opgelegde beperking is het niet mogelijk om te moduleren of andere uitwijkingen te maken en blijft het stuk steeds in hetzelfde (relatief beperkte) klankidioom wat tot een zekere egale sfeer leidt, passend bij de achtergrond van dit stuk. Waar andere pianostukken uit het Spheren oeuvre vaak een sfeer hebben van zwijmelen, mijmeren, dagdromen of zelfs meditatie, gaat dit "witte" stuk daarin verder door over verdriet te gaan. De tempoaanduiding is nu eens niet "Andante" (zoals zo vaak), maar "Adagio" en de ondertitel is "tristesse" en het stuk begint met de aanwijzing "avec une intensité profonde". Het stuk begint (na vier maten voorspel) met de expositie van het centrale thema in zich steeds herhalende en aanvankelijk steeds stelliger uitingen. Er volgt een wat troosterijker gedeelte met omspelingen met ladderfiguren, eerst in middenligging, later ook in een hoge ligging. Maar steeds opnieuw klinkt het centrale motief daar tussendoor. Een reeks klimmende akkoorden die uitmondt in een cadens vormt de inleiding voor een ietwat geanimeerder gedeelte in een (verzwegen) 8/8 maat met een 3+3+2 ritme dat meer levenslust uitstraalt, waarna het originele tempo en ritme hun intrede doen, maar nu in een alternatieve zetting met wat vollere akkoorden, opnieuw uitmondend in steeds stelliger uitingen van het thema. Hierna zorgt een mildere vorm van het thema voor wat verzachting en presenteert het zich op de valreep ook nog wat lieflijker. Tenslotte sterft het leidmotief langzaam uit en komt alles tot rust in een allerlaatste zwijgende maat. Ainsi soit-il. op.64 no.2 Pièce Blanche Jaren later heb ik ook een versie van "Pièce Blanche" voor symfonieorkest gemaakt. Vooral veel strijkers, maar verderop ook blazers en harp. op.64 no.3 Pièce Noire Vele jaren na het schrijven "het witte stuk", werd het ook tijd voor "het zwarte stuk": "la Pièce Noire". op.64 no.4 Pièce Noire Blanche Zoals hierboven uiteengezet is "het zwarte stuk" net zo toonsoortzuiver als "het witte stuk". Het gevolg is dat als we het zwarte stuk transponeren naar C-groot, het helemaal wit wordt (geen alteraties). En dat is precies wat ik in het vierde opusnummer gedaan heb: het "zwarte stuk in een witte uitvoering". Doordat het een overmatige kwart omhoog is getransponeerd heeft het stuk echter wel ingeboet aan sonoriteit. |