Muziek van Paul Merkus |
|
|||
|
Ik ben dit stuk gaan schrijven om voor mezelf te onderzoeken in hoeverre een muziekstuk te 'construeren' is.
Als uitgangspunt heb ik Bach's driestemmig inventie in Es (BWV 791) bekeken en daar het akkoordschema uit afgeleid.
Daarna heb ik dat overzicht (van alleen de akkoorden) een hele toon getransponeerd en uitgeprint en ben daarmee
achter de piano gaan zitten. Al snel ontstond er toen een openingsthema (gebaseerd op die akkoorden) en ben ik van
daaruit een en ander verder gaan invullen. Al direct was de inventie van Bach naar de achtergrond verdwenen en
ook het akkoorden schema losgelaten. Ik heb ook het idee dat 'de bron' helemaal niet meer te herkennen is in de
resulterende Spheren "Sinfonia". Want de naam heb ik wel van Bach overgehouden, "Sinfonia", in de betekenis
van driestemmige inventie, los van de latere, meer 'symfonische' betekenis van de term. Later realiseerde ik me dat deze sinfonia dan ook voor a capella koor te bewerken is,
iets wat op.74 no.2 geworden is; alleen heb ik nog geen bijpassende tekst (wie helpt er?).
Omdat dit koorwerk nog nooit is uitgevoerd, is er ook geen geluidsopname van.
Om toch een indruk te geven hierbij als audio "opname" een StaffPad rendering (met VOXOS Epic choir voices). Nog weer wat later heb ik de oorspronkelijke sinfonia voor piano ook bewerkt voor strijkwartet, dan wel strijkorkest. Hierbij twee StaffPad audio weergaves, een met strijkorkest m.b.v. de Berlin strings en een met strijkkwartet m.b.v. Cinesamples CineStrings Solo. |