Spheren
Muziek van
Paul Merkus
Op. 72 Gymnopédie

op.72 no.1 Gymnopédie voor piano
Op de laatste dag van 2017 is deze "Gymnopédie" onstaan voor piano solo. De directe aanleiding was enerzijds de prachtige vertolking van de originele Gymnopédie van Satie door onze Bart op cello. Anderzijds vind ik het een sport om allerlei stukjes te schrijven met een welluidende en passende franse titel en de naam "Gymnopédie" ontbrak nog in het lijstje; vandaar.
Overigens pretendeer ik met dit stuk absoluut geen originaliteit, het is een imitatie van de ijzersterke formule die Satie bedacht heeft. Het bouwt echter wel voort op mijn eigen opus 3 die ik maar liefst ruim 32 jaar eerder heb geschreven. Immers, deze "Hommage à Satie" is ook een Gymnopédie in de stijl van Satie.

op.72 no.2 Gymnopédie voor cello
Gezien de aanleiding voor dit stuk is er natuurlijk ook een versie voor cello en piano waar de lange lijnen volledig tot hun recht komen.

op.72 no.3 Gymnopédie voor fluit
Aansluitend heb ik ook een versie voor fluit en piano gemaakt, maar dit is geen directe transcriptie. Om de fluitist ook tijdig adem te laten halen zijn een aantal overbindingsbogen komen te vervallen. Op 23 maart 2018 heeft de Amerikaanse WEB-site flutetunes.com de Gymnopédie als "Tune of the Day" gepubliceerd. Zie https://www.flutetunes.com/tunes.php?id=3399

op.72 no.4 Gymnopédie voor koor
Begin 2024 heb ik ook nog een koorversie van de Gymnopédie gemaakt, speciaal voor het Arianna-kwartet. Inspiratie hiervoor had ik opgedaan door een concert van het Nederlands Kamerkoor bij te wonen, die een koorbewerking deden van de Gymnopédie #1 van Satie. Deze bewerking was gemaakt door een van de tenoren van het NKK zelf (William Knight) die een tekst van een Spaanse dichter J.P. Contamine de Latour had gebruikt (die bevriend was geweest met Satie in Parijs).
Nadat het aanvankelijk een vocalise was, heeft Manja Geijsel er passende woorden bij gevonden waardoor het een gebed is geworden: "Ayez pitié de nous. Pardonnez nous nos offenses. Donnez nous la paix.". Om het goed zingbaar te maken heb ik het stuk een kleine terts omhoog getransponeerd.

op.72 no.5 Gymnopédie voor solo zang en piano
Deze versie met tekst kan ook uitgevoerd worden als solo zang met piano begeleiding.

op.72 no.6 Gymnopédie voor strijkkwartet
Ik heb ook een versie voor strijkkwartet gemaakt.

op.72 no.7 Gymnopédie voor piano
Als inleiding op een uitvoering van de Gymnopédie voor koor is het passend om eerst de pianoversie te spelen, maar het verschil in toonsoort zit dan wel in de weg. Daarom alsnog een tweede versie voor piano solo, maar dan in de toonsoort waarin het ook gezongen wordt.


op.72 nr.1 Voor piano solo (in F):

op.72 nr.2 Voor cello en piano:
Losse cello partij:

op.72 nr.3 Voor fluit en piano:
Losse fluit partij:

flutetunes partij & partituur:
flutetunes audio tracks:
flutetunes play-along acc.:

op.72 nr.4 Voor SATB koor :

op.72 nr.5 Voor sopraan en piano:

op.72 nr.6 Voor stijkkwartet:

op.72 nr.7 Voor piano solo (in Ab):


Weergave van "Gymnopédie" voor cello en piano
door StaffPad (met Tina Guo cello "espressivo")