Door de komst van StaffPad ben ik steeds vaker voor orkest aan het schrijven.
Soms het bewerken van eerdere stukken voor piano, maar steeds vaker ook korte stukken
die ik direct voor orkest schrijf (soms ook bij beeldmateriaal). Deze vaak beknopte
stukjes bundel ik in dit opus nummer 84 onder de naam "Versets Symphoniques", oftewel "symfonische versjes"
(een "symfonische gedicht" zou veelomvattender zijn).
op.84 nr.1 Sérénade maternelle
Het eerste symfonische vers is geschreven naar aanleiding van een StaffPad challenge van Marshall Shaw:
na de eerdere challenges voor de Kerst
en voor de Lente vroeg hij nu om een stuk voor moederdag.
Hoewel ik het een lastiger thuis te brengen thema vind, bleek dat hij vooral op zoek was naar "gevoelige" muziek
en een eerbetoon aan zijn moeder die een paar jaar geleden overleden is. Meer ter nagedachtenis dus, en vandaar
dat deze sobere "Sérénade maternelle" en rustig karakter heeft. Bij moeder is het goed en vind je rust.
Het begin is sterk geïnspireerd op het begin van het tweede deel van het beroemde "Concierto de Aranjuez"
van Joaquín Rodrigo, maar hier is het geen gitaar maar een harp die inzet ter uitnodiging voor de althobo
om met het sobere thema te beginnen. Daarna herhalen de strijkers het voordat een solo cello met een
eveneens sobere doorwerking komt. De althobo keert weer terug bij de reprise, waarna de strijkers en
klarinet zich daarbij voegen, op weg naar een Picardisch slot.
op.84 nr.2 Hymne symphonique
Het tweede symfonische vers is geschreven voor strijkkwartet. De aanleiding was
dat ik in een nogal akoestische kapel wat begon te zingen en dat toen heb opgenomen met mijn telefoon.
Begonnen dus als een spontane vocalise, later achter de piano uitgewerkt en gearrangeered voor
strijkkwartet. En gezien het statige, vrome maar toch ook symfonische
karakter heb ik gekozen voor de naam "Hymne symphonique". Hierbij twee StaffPad audio weergaves, een met
strijkkwartet m.b.v. Cinesamples CineStrings Solo library en een met strijkorkest m.b.v. de Berlin strings.
Dit muzikaal thematisch materiaal is later herbruikt in het Arianna welkomstlied.
op.84 nr.3 Tears of Steel
Het derde symfonische vers is ontstaan naar aanleiding van mijn deelname aan #CUETUBEBIRTHDAYCONTEST
een filmmuziek compositie challenge van "the Cue Tube",
een jaar na hun ontstaan (ten tijde van de corona lockdowns). Het was uitdaging om aan een
korte clip met verschillende scènes passende muziek toe te voegen.
Na inzending heb ik deze muziek verder uitgewerkt tot een stuk voor orkest.
op.84 nr.4 Carpathians
Het vierde symfonische vers is ontstaan naar aanleiding van een stille video clip die op
"the Cue Tube" werd aangeboden met de uitnodiging
om daar muziek bij te schrijven. Tijdens mijn vakantie heb ik deze uitdaging opgepakt en met
alleen een iPad (met StaffPad, Apple pencil en iMovie) heb deze clip "rescored" en gepubliceerd.
Ook een stuk voor orkest.
op.84 nr.5 Volcano
Het vijfde symfonische vers voor orkest is ontstaan naar aanleiding van
een andere stille video clip die op "the Cue Tube" werd
aangeboden met de uitnodiging om daar muziek bij te schrijven. Ook hiervoor heb ik een audio score
toegevoegd en gepubliceerd.
op.84 nr.6 The Lost Piano
Het bedrijf Westwood Instruments heeft in 2021 een film scoring competition uitgeschreven en daarvoor
de korte film "The Lost Piano" (zonder muziek) beschikbaar gesteld. Hoewel de wedstrijd al voorbij was
(met honderden inzendingen) heb ik ook mijn versie gemaakt (met StaffPad) en
gepubliceerd.
op.84 nr.7 Idylle
In een poging iets korts (< 2 min.) voor Valentijnsdag te schrijven ben ik begonnen aan een kort, romantisch symphonisch versje.
Gaandeweg kreeg het echter steeds meer een te groots symphonische karakter met op het laatst een vol orkest.
Daarom wat mij betreft niet gevoelig genoeg voor Valentijnsdag, maar wel een fraaie, korte "Idylle".
op.84 nr.8 Valentine
De tweede poging om een kort symphonisch stuk te schrijven voor Valentijnsdag is melodischer en lyrischer dan de Idylle.
Dit keer een stukje voor een orkest in beperkte bezetting,
geen koperblazers en geen slagwerk, maar alleen een harp, houtblazers en strijkers.
op.84 nr.9 Sprite Fright
Mijn deelname aan de film scoring contest #scorerelief2022 van "the Cue Tube".
In een openbare wedstrijd worden deelnemers uitgedaagd om dit leuke korte filmpje van passende muziek te voorzien.
Later heb ik ook het #scorerelief2021 filmpje "Spring" van muziek voorzien (op.94 no.3)
en dat van #scorerelief2024, getiteld "WingIt!" (op.94 no.5).
|