Muziek van Paul Merkus |
|
|||
|
op.70 nr.1 Horizon Het eerste deel van dit stuk voor piano solo is getiteld "Horizon", hoewel ik eerder de titel
"Soixante-dix" heb overwogen, verwijzend naar het kroon-opus-nummer 70. Daarvoor had ik echter ook een naam als
"chanson sans parole" overwogen vanwege de retorische elementen. De naam "Horizon" is achteraf gekozen om goed
te passen bij het tweede stuk "Panorama". op.70 nr.2 Panorama Enige tijd later diende het volgende stuk voor piano solo zich aan wat ik ook bij dit opus-nummer gevoegd heb omdat het als het tweede deel gezien kan worden van een groter geheel. Dit "Panorama" (vergezicht) is een aaneenschakeling van thema's die bij me opkwamen en die ik zonder me al te veel om structuur te bekommeren heb opgeschreven. Zoals genoemd kan het gezien worden als een vervolg op het voorgaande, hoewel het maar een iets langzamer stuk betreft. De hele eerste pagina van dit werk is gebaseerd op een improvisatie waar ik vijf jaar eerder eens
een geluidsopname van had gemaakt. Ten opzichte van andere opgenomen improvisaties sprong dit er zodanig
uit ik de moeite genomen heb hier een muzikaal dictee van te maken. Het stuk (en dus ook deze eerste pagina)
begint met een korte cadens die qua tonaliteit de brug vormt vanuit het vorige "deel"
(indien deze "delen" samen uitgevoerd worden). Daarna ontvouwt zich een thema met een licht syncopische
melodielijn met karakteristieke nootherhalingen in de linkerhand (die we ook al eerder gezien hebben
bij de Impromptu #2 op.40 no.2).
Op de tweede pagina begint er een ander thema van een eenvoudige, statige melodie met tertsen sprongen
boven een modulerende begeleiding, gevolgd door een meer koraal achtige frase die naar een hoogtepunt
leidt van ladderfiguren in een achtstenbeweging.
Er volgt een wat verstilder intermezzo met twee zinnen vol klopmotieven die herhaald worden met een vollere
en beweeglijkere begeleiding die vervolgens uitmondt in een hoogtepunt met eerst een diepere en daarna
melodieuzere baslijn, afgesloten door een vragende cadens. Het antwoord volgt (op de volgende pagina)
door een contrasterend fragment in majeur waarbij in de tweede zin spanning wordt opgebouwd door een
stijgend diminuendo wat na een kort cesuur gevolgd wordt door een afsluiting die vraagt om een bevestiging
in een afsluitende herhaling. Een eventueel derde "deel" had "Perspective" of "Vision" kunnen gaan heten, in lijn met "Horizon" en "Panorama" (of wellicht "arc-en-ciel", regenboog). |